Null-visjonen: Coops kompromissløse kamp mot matsvinn
Vi skal unngå matsvinnMålet vårt er like enkelt som det er ambisiøst: absolutt ingen matvarer skal havne ubrukt på dynga.
Det er ingen nyhet at vi nordmenn kaster uhorvelige mengder med mat. I 2010 kastet vi nærmere 80 kilo spiselig mat per innbygger i året. På tross av at vi nesten har halvert den mengden siden den gang, kaster vi fortsatt mat til en årlig verdi på 20 milliarder kroner. Vi er definitivt på riktig vei, men har fortsatt et stykke å gå.
Coops mål er at alle matvarer skal selges eller gis bort før utløpsdato. Det er et et hårete mål, men skal man ta matsvinn på alvor mener vi at ambisjonen må være krystallklar. For å møte dette målet har vi iverksatt en rekke tiltak.
I tillegg til at Coop var med på å etablere ForMat—en bransjeavtale som forplikter alle aktører til å bidra til å redusere matsvinn i verdikjeden med minst 50 prosent innen 2030—har vi i Coop en rekke regler og retningslinjer som gjelder for absolutt alle Coop butikker.
Dette gjør vi for å unngå matsvinn:
-Varer med kort tid igjen av holdbarheten priser vi ned med 40 prosent. Produktene er fortsatt fullgode, og du som forbruker kan gjøre mange gode kjøp. I 2017 solgte Coop mat til redusert pris til en opprinnelig utsalgspris på nærmere 1 milliard.
-Coop har inngått avtale med Norsk Gjenvinning som sikrer at overmoden frukt, visne grønnsaker og andre ikke-salgbare varer blir til dyrefôr, gjødsel eller råstoff for biogassproduksjon.
-Akkurat riktig mengde varer er utrolig viktig! Ved hjelp av kundeinnsikt og prosjekt Optimal be-stilling får butikkene stadig mer korrekt mengde og type varer—ikke for mye, ikke for lite.
-Coop var med på å opprette Matsentralen Oslo – en mottakssentral for overskuddsmat som blir formidlet til vanskeligstilte. I dag samarbeider Coop med både Matsentralen Oslo og andre matsentraler i Norge, både økonomisk og gjennom å levere overskuddsmat.
-Mange Coop butikker gir bort overskuddsmat til veldedige formål. Eksempelvis donerer Coop Prix i Hausmannsgate i Oslo alt de ikke får solgt til Evangeliesenterets kontaktsenter i Oslo.
-I samarbeid med Coop i resten av Skandinavia arbeides det med å forbedre emballasjen på Coops egne merkevarer. Et viktig kriterium er at emballasjen kan gjenvinnes og brukes på nytt.
Gratis frukt til alle barn
For å minimere matsvinn og samtidig gjøre handleturen både hyggeligere og sunnere, får nå alle barn som er på handleturen gratis frukt hos Coop Prix. Dette gjelder i utgangspunktet ut hele desember, men dersom det blir en hit er det mulig vi utvider tilbudet.
Ellers oppfordrer vi alle kunden våre til å handle smart. Bruk restemat, ikke kjøp flere ferskvarer enn du vet du kommer til å bruke, og husk at mange matvarer holder seg et godt stykke forbi holdbarhetsdatoen – lukt og se, du kommer langt med det!