- ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
Spørsmål og svar om Coopskolen
Passord, bruker og innlogging
Hvordan får jeg tilgang til Coopskolen?
Du får tilgang til Coopskolen ved å bruke din @coop-bruker. De alle fleste medarbeidere får @coopbruker gjennom MinCoop. Dersom ditt samvirkelag ikke bruker MinCoop, må @coopbruker opprettes manuelt. Be din leder ta kontakt med hr.tjenestesenter@coop.no for manuell opprettelse av @coopbrukere.
Hva er min @coop-bruker?
Coop-brukeren er din unike ansatt-ID og er den samme brukeren som du logger deg inn i MinCoop med. Brukernavnet er som regel satt sammen slik: navn.etternavn@coop.no.
Jeg kommer meg ikke videre fra denne blå skjermen. Hva gjør jeg?
Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å trykke på "Aktiver" på den blå aktiveringsskjermen (det skal stå coop.axonify.com i feltet). På neste side vil du kunne logge deg inn med din @coop-bruker.
Jeg har glemt passordet mitt / Passordet fungerer ikke. Hva gjør jeg?
Passordet er det samme som du bruker for å logge deg inn i MinCoop. Dette er et passord på minst 16 tegn. Hvis du ikke har laget et slikt passord, kan du trykke «jeg har glemt passordet» på siden for innlogging og gjennomføre sikkerhetssteglene. Husk at kravene for passord er:
- Minst en stor bokstav
- Minst et tall
- Lengde på passordet må minst være 16 tegn
- Kan ikke inneholde eget navn
Ta kontakt med IT via it.servicesenter@coop.no eller ring 241 74 000 for hjelp med innlogging.
Må jeg ha 16 tegn i passordet?
Ja, i Coop har vi en passord policy, som er tilgjengelig på Intranett. Vi har noen enkle tips, som kan hjelpe deg å lage og huske sterke passord:
-
Bruk fraser eller setninger, gjerne med mellomrom og spesialtegn.
-
Aldri gjenbruk eksakt samme passordfrase, og ikke del den med noen.
-
Bytt passordfrase dersom du mistenker at den kan ha havnet på avveie.
2-faktor SMS sendes til feil nummer! Hva gjør jeg?
Her er det best om du sender IT en sak via it.servicesenter@coop.no eller ringer de på 24 17 40 00. Si at du har fortsatt gammelt nummer på coop-brukeren din og de må oppdatere dette for deg. Når dette er i orden skal du kunne logge deg inn!
Jeg jobber i flere butikker. Skal jeg ha flere brukere?
Alle ansatte skal bare ha én bruker i systemet. Jobber du flere steder skal du fortsatt bare ha et brukernavn i systemet og du vil bli lagt til i den butikken du jobber mest i.
Poeng og poengtavle
Hvordan får jeg mest poeng?
Hovedsakelig er det 2 måter å samle poeng:
- Gjennomføre all tildelt opplæring
- Svare på de daglige spørsmålene man får hver uke
De som bygger vanen med å ta litt læring hver dag vil ha størst sannsynlighet for å ligge på toppen av tabellen!
Hvorfor mister jeg mine poeng på poengtavlen?
Du har ikke mistet poengene dine, men poengtavlen teller kun poengene du har fått de siste 30 dager.
Hva kan poengene brukes til?
Poengene du opparbeider deg gjennom opplæringsøktene brukes til å rangere topp 10 brukere i din butikk/avdeling. Denne topplisten vises inne i systemet under «Poengtavle» og er tilgengelig for alle ansatte i din butikk. Man konkurrerer også mot andre butikker/avdelinger under listen toppteams. På sikt vil det være muligheter for å bruke læringspoengene sine på gaver og premier inne i Coopskolen!
Er læringspoengene en personlig opplysning?
Poengtavlens hensikt er å motivere folk til å ta opplæring og mest av alt repetere læringen sin, ikke for å se hvem som er best eller «flinkest» på teoretisk kompetanse.
Dine læringspoeng er ikke en personlig opplysning. Ut ifra poengtavlen har man lite informasjon om hvor mange ganger en kollega er innom plattformen eller hva spørsmål de har fått tildelt, det eneste du vet er at de mest sannsynlig har vært oftere innom plattformen enn deg de siste 30 dager hvis de ligger over deg på poengtavlen
Vi forstår dog enkelte ansattes oppfattelse om at læring er noe personlig og vil jobbe med å få mer funksjonalitet rundt poengtavlen.
Jeg vil ikke ha mitt navn på poengtavlen. Hva gjør jeg?
Under din profil kan du endre ditt «Kallenavn». Her kan du eksempelvis endre dette til «Anonym». Da vil ikke navnet ditt dukke opp på poengtavlen lenger.
Kursgjennomføring og kursoversikt
Hvorfor får jeg ikke opp "fullført på alle kurs" selv om jeg har gjennomført alt?
Vi vet at det er litt merkelig, men det har med at i Coopskolen er det et prinsipp å repetere læringen. Systemet vet at du har fullført kurset og opplæringen er gyldig, men for kurs med spørsmål er det først når du har blitt «kompetent» eller «ekspert» i kurset at det blir registrert som «fullført» i oversikten under min opplæring. Dette har med at i Coopskolen er det et prinsipp å repetere læringen.
For å bli «kompetent» i et kurs må du ha svart på spørsmålene minst 2 ganger med 80% riktig. Da får man hatteikon 🎓
For å bli «ekspert» i et kurs må du ha svart over 90% riktig med høy sikkerhet minst 2 ganger på spørsmålene i kurset. Da får man stjerneikon ⭐
Vi har nå gjort en ny side tilgjengelig i Coopskolen som heter Min Utvikling. Etter man har tatt dagens læring kan man finne denne. Her vil du tydelig se hvilke kurs man ikke har fått hatt eller stjerne på.
PS! Det er ikke obligatorisk å få hatt på alle kurs, så lenge du har fullført læringsstiene.
Hva betyr de ulike symbolene i kursgjennomføringen?
I Coopskolen har vi 5 nivåer av kursgjennomføring.
De betyr som følger:
Ikke startet – Du har ikke startet opplæringen
Nybegynner – Du har startet opplæringen, men ikke fullført
Viderekommen – Du har fullført opplæringen
Kompetent – Du har fullført og repetert opplæringen med over 80% riktig i snitt
Ekspert – Du har fullført og repetert opplæringen med over 90% riktig og høy selvsikkerhet!
Symbolene for Viderekommen 🔵, Kompetent 🎓 og Ekspert ⭐ finner du på dine fullførte kurs under «Min Utvikling».
Hvorfor får jeg ikke godkjent kurs fra kurskatalogen?
Det kan hende at du ikke har fått godkjent et kurs fra kurskatalogen dersom du bruker «Visningsmodus»
Visningsmodus er en funksjonalitet for at medarbeidere skal kunne sjekke ut et kurs uten å ha gjennomført dagens opplæring. Kurs i visningsmodus vil dog ikke gjelde på din kursfremgang.
For å kunne ta opplæringer fra kurskatalogen, må du først ha gjort minst én kursmodul fra dagens opplæring som er blitt tildelt deg på hjemmesiden din.
Hvem kan se min læringsprogresjon?
Det er kun deg og dine ledere som kan se detaljer knyttet til din læringsprogresjon i Coopskolen.
Gjennomføring av opplæring i Coopskolen
Hvor ofte skal jeg være inne på Coopskolen?
Vi oppfordrer alle medarbeidere til å være innom Coopskolen minst én gang i uken. En opplæringsøkt skal ikke ta mer enn 5-10 minutter!
Når skal jeg ta opplæring i Coopskolen?
En mikrolæringsøkt gjennomføres der det passer for deg - når du har tid eller trenger det. Det anbefales å gjennomføre en mikrolæringsøkt i forbindelse med vaktstart eller -slutt, eventuelt før eller etter matpausen din. Du kan gjennomføre en mikrolæringsøkt på mobiltelefon eller bakroms-PC.
Hva er obligatorisk opplæring i Coopskolen for butikk?
Det er 2 typer opplæring som er obligatoriske for alle i butikk; Introduksjonskurs og Grunnkompetanse.
Det første alle nyansatte i Coop får tildelt er et introduksjonsprogram med en rekke kursmoduler. Alle medarbeidere finner denne på hjemmesiden sin i Coopskolen. Kursmodulene varierer basert på hvor du jobber i Coop, men generelt sett gir modulene en introduksjon til Coop i Norge, ditt samvirkelag, din kjede og andre viktige temaer som kunden først. Selv om man ikke er nyansatt kan det være kursmoduler fra introduksjonsprogrammet som ikke er gjennomført! Disse er det viktig at du får tatt og er obligatoriske.
Grunnkompetansen består av ulike læringsstier som er grunnleggende å kunne for alle medarbeidere i butikk. Læringsstiene vil du også finne på hjemmesiden din i Coopskolen og er obligatoriske. For butikk er de grunnleggende temaene trygg vare, hms, kasse, varehåndtering og avs beholdningskontroll. Trygg vare og kasse er ikke bare obligatoriske opplæringer, men disse er også lovpålagte for våre dagligvarebutikker. Vi får tilsyn på om alle medarbeidere har tatt trygg vare, og derfor er det kritisk at du har tatt denne opplæringen dersom du jobber i en dagligvarekjede. Vi får også tilsyn på at alle medarbeiderne som sitter i kasse har gjennomført opplæringen kasse i butikk.
PS! De som er under 18 vil kunne melde om fritak fra kasseopplæringen. Be din leder å sende mail til coopskolen@coop.no om fritak fra kasse.
Vi får ikke lov til å bruke mobil når vi er på jobb. Hvordan skal vi da få gjennomført læring?
Det anbefales at medarbeiderne får tilgang til å gjennomføre opplæring på mobilen i arbeidstiden – for eksempel på morgenen før de går ut på butikkgulvet, eller i forbindelse med lunsjpause. Det foreslås at mobil kan benyttes på bakrommet, i tråd med lokale retningslinjer. Dette innebærer ikke en generell tillatelse for mobilbruk i butikk.
Det er så mye å gjøre på jobb. Hvordan skal vi få tid til å lære gjennom spilling?
Spill er valgfritt og en av mange funksjoner i læringssystemet Coopskolen. En annen viktig funksjon er at læringssystemet legger til rette for muligheten til å ta "mikrolæring". På denne måten kan man enkelt gjennomføre en læringsøkt i pauserommet, på lageret når man har ledig tid eller andre steder. Mikrolæring er korte læringsøkter som du kan gjennomføre på PC eller mobil, når som helst og hvor som helst.
Læring gjennom mobil og spill er bare for de unge. Vil dette passe for de som er eldre og de som ikke er opptatt av spill?
Spill er valgfritt og en av mange funksjoner i læringssystemet. Disse spillene er utviklet for å være enkle og for å aktivere konsentrasjonen til brukerne. De aller fleste, inkludert de eldre, liker å se sin progresjon og utvikling. Coopskolen har fokus på dette og innarbeider elementer fra spillverden for å gjøre læringsopplevelsen mer underholdene for brukerne.
Hvordan skal ansatte som ikke har smarttelefon, eller ikke ønsker å benytte sin private mobil gjennomføre læring?
Det skal også legges til rette for at ansatte kan benytte seg av bakroms-PC til å gjennomføre læring, da læringssystemet også er tilgjengelig på nett. Logg inn via www.coopskolen.no.
For butikksjefer og andre ledere
Jeg har fått en ny ansatt, hvordan oppretter jeg bruker for han/henne?
Bruker til nyansatte opprettes automatisk med engang bruker i MinCoop er blitt opprettet. Dersom ditt samvirkelag ikke bruker MinCoop eller du har innleide (f.eks. fra bemanningsbyrå), må bruker opprettes manuelt. Ta kontakt med coopskolen@coop.no for manuell opprettelse av bruker.
Jeg savner en eller flere av mine ansatte i systemet. Hva gjør jeg?
Det er samvirkelagets ansvar for å opprette brukere for ansatte i MinCoop. Deretter vil bruker i Coopskolen vil automatisk bli opprettet. Kontakt HR-avdelingen i samvirkelaget ditt for å opprette MinCoop bruker for dine ansatte.
Jeg ønsker å fjerne/deaktivere en bruker, hva gjør jeg?
Det er mulig å deaktivere brukere i Coopskolen, dette gjelder da ansatte med langtidsfravær eller lignende. Det vil si at de vil ikke dukke opp på ansattdashbordet eller på poengtavlene, og de vil heller ikke trekke ned deltakelsen på butikken.
Dersom du ønsker å deaktivere ansatte i butikken, send sak til coopskolen@coop.no med:
- Hvem du ønsker å deaktivere
- En kort forklaring på hvorfor
Dersom den ansatte skal re-aktiveres er det viktig at dere husker å si ifra!
Jeg har medarbeidere som ikke skal ha kasseopplæring, hva gjør jeg?
«Kasse i butikk» er automatisk tildelt til alle ansatte i våre dagligvarebutikker og alle kasseavdelinger i Obs varehus. Dersom din butikk har ansatte som for ulik årsak ikke skal jobbe i kasse sender du en mail til coopskolen@coop.no med en liste over medarbeiderne som skal ha fritak fra kasseopplæringen.
Hvordan tar jeg ut rapporter på eksempelvis trygg vare eller aldersbestemte varer?
Det finnes en opplæring i Coopskolen som heter «Få kontroll på lovpålagt opplæring i butikken!». Denne er tildelt til alle butikkledere i Coop og forklarer hvordan man tar ut rapporter på lovpålagte opplæringer som Trygg vare og Salg av produkter med aldersgrense.
Hvem får tilgang til Ledersonen?
Det er kun ledere med personalansvar og assisterende butikksjefer som får tilgang til ledersonen, og som leder vil du da få tilgang til data for dine ansatte. Dersom de har ansvar for flere butikker vil du kunne se data for alle butikkene, men også filtrere på de ulike butikkene.