Til hovedinnhold

Gode samtaler siden 1953

Mørkeblå bakgrunn nederst og Coop kaffe logo på hvit bakgrunn over

Coop Kaffe

Vår historie fra 1953

Det begynte i 1953... Det var en aldri så liten revolusjon da COOP lanserte sin egen kaffe, ferdig pakket i poser i 1953. Nå var det slutt på å pakke og selge kaffe i løs vekt i butikkene. Og nå kunne kundene være sikre på at kaffen alltid var god og velsmakende. Slik hadde det ikke alltid vært.

I årene etter krigen måtte NKL kjempe for å få nok kaffe til samvirkebutikkene. Det var ingen lett oppgave. Myndighetene hadde tildelt importørene kvoter, og NKL fikk en andel som overhodet ikke sto i samsvar med antall kunder. Dette opplevde de som svært urettferdig. Ofte måtte NKL, for å skaffe nok kaffe, kjøpe fra andre grossister - uten fortjeneste.

Kvaliteten på kaffen varierte voldsomt. Grunnen til det var at importørene ikke fikk smake på den ferdig brente kaffen, men måtte vurdere rå, grønne kaffebønner. En umulig oppgave! Dette ble kaffeekspertene i NKL grundig lei av. De mente at denne fremgangsmåten ødela NKLs renommé overfor kaffeeksportørene.

Etter iherdig innsats fra NKL, fikk importørene i begynnelsen av 50-årene muligheten til å velge kaffe ut fra ferdig brente prøver. Kort tid etter var COOPs røde og gule kaffeposer i butikkene.

Selv om smaken nå var på plass, var det fremdeles mange restriksjoner å forholde seg til. Norske importører kunne fremdeles ikke kjøpe så mye kaffe de ønsket, dessuten måtte de nesten utelukkende importere fra Brasil, fordi Norge hadde en avtale om å bytte klippfisk mot kaffe. I 1960 ble endelig kaffeimporten fri. Nå var det fritt frem for COOP å handle så mye de ville med hvem de ville. I dag importerer COOP 17% av all kaffe til landet og tilbyr sine kunder tolv forskjellige typer kaffe.

Tiden etter 1960

Fra å selge hel kaffe i papirposer med en holdbarhet på 3-4 uker gikk man mer og mer over til å "vakuumpakke" kaffen. Vakuumpakket kaffe har lenger holdbarhet enn hel kaffe i papirposer så vi kunne tilby kundene våre et bedre produkt. Etter hvert ble all kaffe vakuumpakket.

Den vanligste metoden var og er fortsatt "mykvakuum". Prinsippet her går ut på at før man sveiser igjen posen, gir man kaffen en dusj med nitrogen. Denne gassen fortrenger det meste av oksygenet som er i posen. En idealpose skal ha mindre enn 1 % oksygen ved pakking.

Hardvakuum var den andre metoden. Her suges så mye oksygen som mulig ut av posen før den sveises igjen. Pakken blir hard og opptar et mindre volum enn mykvakuum. Hardvakuum står for 30 % av vårt salg.

Etter ca. 20 år med vakuumpakket kaffe ville man ha tilbake litt av den gamle stilen. Kverner og hel løsvektkaffe kom igjen i butikkene. Nå med litt mer eksotiske varianter som Irish Cream og Ren Kenya. Coop hadde gått et skritt videre ved å pakke omtrent de samme varianter i bokser. Denne serien kaltes Coop Gourmet Kaffe.

NKL/COOP har også vært til stede på storhusholdningsmarkedet siden slutten av 1960-tallet, gjennom Promus som senere ble omdøpt til Link. Link ble lagt ned i 2001. Siden da har vi prøvd å få et lite fotfeste i storhusholdningsmarkedet, først og fremst i Oslo-området. Det er anskaffet en liten brennemaskin (20 kg) som kan brenne små kvanta etter kundenes ønsker. Fra 1955 til 1990 hadde vi et kaffebrenneri i Tromsø. Dette forsynte de nordligste områdene med kaffe, unntatt hardvakuum, som ble sendt fra Oslo. Innsparinger gjorde at Tromsø-avdelingen ble lagt ned og all kaffe ble produsert og distribuert fra Oslo. I 2016 ble Coop Norge Kaffe AS solgt, men du finner fortsatt den gamle gode smaken i våre egne merkevarer.

 

Bli medlem

Som medlem i Coop får du unike medlemsfordeler som kan spare deg for tusenvis av kroner. Bli medlem for å få penger tilbake hver gang du handler!
Meld deg inn