I år har Coop-butikkene solgt ut årets designsløyfe, så den har alene sørget for nesten 6 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Vi har i år også økt donasjonsbeløpet for hvert solgte rosa handlenett og det har bidratt til 1 million i støtte. I tillegg er det gledelig å se at vi har solgt mer frukt og grønnsaker i år enn under samme tid i fjor.
Administrerende direktør i Coop Norge, Philipp Engedal
I oktober støttet Coops kunder og medlemmer Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønnsaker, utvalgte hygieneprodukter, rosa gjenbruksnett og donasjonsvarer. Resultatet er rekorddonasjon på over 16 millioner kroner til årets aksjon, noe som er en økning på nesten 3 millioner fra fjoråret. Det er det meste en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.
Medregnet årets donasjon har Coop bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken siden samarbeidet med Kreftforeningen startet i 2006.
Det er helt fantastisk, og jeg vil takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til kampen mot brystkreft. Jeg vil også få takke alle samvirkelagene og deres butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Blant annet ble vi årets bedrift i Rosa sløyfe-løpene med over 800 Coop-ansatte som deltok rundt om i landet, sier Engedal.
Norske grønnsaker og hygieneprodukter drar lasset
Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. I årets rosa måned har Coop hatt en volumvekst på 82 % på norske gulrøtter, 65 % norsk løk i strømpe og 12 % på norske epler mot samme tid i fjor.
Det at vi legger til rette for sunne hverdagsvaner samtidig som vi gir penger til livsviktig forskning er bra både for folkehelsen og kreftsaken. Totalt har Coop-butikkene solgt 5,2 % mer frukt og grønt i oktober i år enn hva de gjorde i fjor, målt i volum, og dette er mye takket være gode tilbud og kampanjer. Blant annet hadde vi norske gulrøtter på medlemskupp i oktober som viste seg å være svært populært, sier Engedal.
Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe store mengder utvalgte hygieneprodukter fra Orkla som har bidratt til at støtten fra Orkla har økt med hele 1,2 millioner kroner sammenlignet mot fjoråret.
Kunder og medlemmer har også hatt mulighet til å donere penger via donasjonsknappen i Coop-appen og i de betjente og selvbetjente kassene.
Viktig bidrag for kreftforskningen
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.
Dette er et helt utrolig resultat og er nesten ikke til å tro. Tusen takk til alle kunder og ansatte i Coop som har bidratt til dette fantastiske beløpet. Brystkreft er en sykdom som rammer tusenvis av mødre, døtre og søstre, og alle rundt dem. Coop sitt engasjement gjennom mange år har allerede bidratt til en helt fantastisk utvikling for brystkreftrammede, og gjør at vi kan fortsette å forske på brystkreft så flere kvinner kan få livet sitt tilbake, sier Aleksander Eide, Leder for partnerskap i Kreftforeningen.
Slik støttet du Rosa sløyfe i 2024 hos Coop:
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆Årets Rosa sløyfe (2024) - Pearl Octopuss.y
Designet af Cathrine Børter
Årets sløyfe koster 150 kr og kan kjøpes i Coops butikker. Hele inntekten går direkte til Rosa sløyfe-aksjonen.
Du kan også donere direkte til Rosa sløyfe
Gi donasjon i selvbetjente kasser
I Coop sine selvbetjente kasser kan du enkelt legge til en donasjon i kjøpet ditt ved å trykke på den Rosa sløyfen.
Gi donasjon i Coop-appen
Velg ønsket donasjonssum i appen, og betal med Coopay.
Årets viktigste løp - Rosa sløyfe-løpet!
Coop er stolt hovedpartner til Kreftforeningen, og i oktober inviterte vi alle våre medlemmer til Rosa sløyfe-løpet. I 2024 ble Rosa sløyfe-løpet arrangert i Trondheim, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand og Oslo og Rosa sløyfe-løpet virtuelt.
Stolt hovedsponsor av Rosa sløyfe
Coop Norge har vært samarbeidspartner med Kreftforeningen siden 2006 og vært hovedpartner siden 2020. Sammen med våres kunder og medlemmer har vi gjennom årene bidratt med over 80 millioner kroner til livsviktig forskning på kreft.
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆Våre sponsorområder
- ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆