Til hovedinnhold

Extra er kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede

En fantastisk anerkjennelse

For tredje året på rad er Extra kåret til landets mest bærekraftige dagligvarekjede i Norsk Bærekraftsbarometer. Det er en seier vi er utrolig stolte over!

Bærekraftsbarometer

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene, og vi er stolte av de nok en gang oppfatter Extra som Norges mest bærekraftige dagligvarekjede. Vi skal ha de laveste prisene slik at kundene kan velge billig, sunt og bærekraftig. Vår satsing på frukt og grønt har gitt fantastiske resultater med en vekst på over 12 prosent så langt i år. I tillegg jobber vi systematisk med å redusere matsvinn og bruken av plast. Dette er viktige tiltak for folk flest og for verden, som det er veldig gøy at kundene er opptatt av og legger merke til, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Siden 2020 har Handelshøyskolen BI, sammen med Norstat og Barcode Intelligence AS, kåret Norges mest bærekraftige virksomheter gjennom undersøkelsen Norsk Bærekraftbarometer.

Blant de 11 norske dagligvarekjedene som har fått bærekraftscore i årets undersøkelse, ble Extra rangert på topp med en score på 64,6. Poengsummen er basert på intervjuer med 4690 personer, og disse har svart på spørsmål rundt miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft i bedrifter de er kunde hos.

– Extra er landets raskest voksende dagligvarekjede. Det viser at bærekraft ikke bare handler om å bidra til å løse store samfunnsutfordringer, men at det også bidrar til å styrke konkurransekraften, sier Jensen. 

Om Norsk Bærekraftbarometer

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere i over 20 år. Økende fokus på bærekraft førte til at Handelshøyskolen BI lanserte, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat, et eget bærekraftbarometer i 2020. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan kundene oppfatter norske virksomheters bærekraftarbeid.

 I 2024 har 4690 norske forbrukere delt sin mening om 155 virksomheter. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Extra stakk også i år av med bransjeseieren i Norsk Bærekraftbarometer, forskningsprosjektet ved Handelshøyskolen BI, som måler i hvor stor grad kunder oppfatter norske bedrifter som bærekraftige. Det er en seier vi er utrolig stolte over! 

Se alle resultatene fra Norsk Bærekraftbarometer her.

Bli medlem

Som medlem i Coop får du unike medlemsfordeler som kan spare deg for tusenvis av kroner. Bli medlem for å få penger tilbake hver gang du handler!
Meld deg inn
Coop Litt Ditt Logo hvit